Preludia fra Carl Hansen & Søn

Den allsidige Preludia-serien med bord og stoler oppfyller kundenes forventning om enestående design og håndverk til både private og offentlige rom og lanserers i forbindelse med Carl Hansen & Søns 110-år jubileum.

Carl Hansen & Søn avslører resultatet av sitt kreative og strategiske samarbeid med den amerikanske designeren Brad Ascalon:

Preludia-serien er resultatet av et kreativt samarbeid mellom Carl Hansen & Søn og den amerikanske designeren Brad Ascalon. Serien er designet for å dekke dagens krav til funksjon, kvalitet, komfort og estetikk. Med sitt brede utvalg av stoler og bord forener Preludia Carl Hansen & Søns designarv med den moderne, minimalistiske tilnærmingen som er Ascalons signatur, og markerer med dette det 110 år gamle selskapets første samarbeid med en amerikansk designer.

Bard Ascalon er kjent for sin karakteristiske reduktive stil og lidenskap for tradisjonelle materialer. Hans fascinasjon for mid-century-design og den spesielle interessen han har for å utforske treets potensial skapte et tydelig felles grunnlag i samarbeidet med Carl Hansen & Søn. Preludia-serien er et resultat av dette. Den er en hyllest til design- og håndverksverdiene fra mid-century-perioden som er helt sentrale for varemerket Carl Hansen & Søn.

Preludia-serien består av et bredt, enhetlig utvalg av stoler og bord med et organisk uttrykk. Serien har fokus på menneskeorientert design og enestående komfort, og den passer i alt fra boliger til kantiner og restauranter, møte- og konferanseområder, kontorer og flyplasser.

 Utviklingen av serien begynte med produksjonen av Preludia-stolen i tre. Den skulpturelle designen har et 3D-finersete og en base i heltre og er inspirert av arbeidet til de største mesterne innen dansk design og deres tilnærming til håndverk.  3D-finersetet, som formes etter kroppen og gir en enestående komfort og kommer i ren finér, delvis polstret eller helpolstret utgave trukket med det ypperste innen møbeltekstil eller skinn i mange ulike farger. Som med de fleste av Carl Hansens produkter kan kunden selv også levere tekstil eller lær til sine bestillinger.

 Ascalon bygget videre på heltredesignen og utviklet stolvarianter med fire bein og sledebaser i stål i tillegg til barstolalternativer samt en serie Preludia-bord med et rent, moderne og enhetlig uttrykk.

I likhet med andre visjonære Carl Hansen & Søn-designere før ham, er Ascalon lidenskapelig opptatt av å utforske det uutnyttede potensialet i tradisjonelle materialer som tre, og han var ivrig etter å innlemme selskapets ekspertise innen 3D-finer i designarbeidet sitt. Ascalon utdyper: «Når folk opplever Preludia-serien, vil jeg at de skal gjøre mer enn å bare sitte i en stol. Jeg vil at de skal oppleve og sette pris på materialiteten og hvordan materialene har blitt skjøvet og trukket og ellers endret for å imøtekomme dem.»

Brad Ascalon

Ascalon er tredje generasjons designer, og i 2005 ble han utnevnt av tidsskriftet Wallpaper* til en av de ti mest ettertraktede nye designerne i verden. 

I 1977 ble Brad Ascalon født inn i en familie av kreative skapere, og han fordypet seg i en verden av kunst og design i ung alder. Bestefaren hans, en kjent billedhugger og industridesigner, og faren hans, en kunstner kjent for store installasjoner på private og offentlige steder i hele Nord-Amerika, sørget for at Ascalon fikk en lidenskap for design og fokus på håndverk, materialer og lang levetid.

Ascalon tok mastergrad i industridesign ved Pratt Institute i New York i 2005. Samme år ble han anerkjent av Wallpaper som en av de ti mest ettertraktede nye designerne i verden. Han åpnet det selvtitulerte designstudioet sitt i New York City i 2006. Her spesialiserer han seg på møbler til kontrakts-, hospitality- og boligmarkedene samt utvikling av lamper, emballasje og andre forbrukerprodukter.

Ascalon beskriver sin tilnærming til design som reduktiv og etterstreber ukompliserte, rasjonelle løsninger som balanserer form, funksjon og konsept. Metoden hans er både strategisk og lyrisk: Musikk, Ascalons første lidenskap, er en kontinuerlig kilde til inspirasjon for arbeidet hans – spesielt den minimalistiske musikken, som er favorittsjangeren. De nedstrippede komposisjonene leder Ascalon mot enkle og autentiske løsninger som passer naturlig til omgivelsene, og han kan dermed skape den ønskede atmosfæren og virkningen for både kundene og målgruppene deres.

Ascalon bygger på arven etter faren og bestefaren – en arv han for flere år siden forlot midlertidig for å jobbe i både reklame- og musikkbransjen – og har lang levetid og solid håndverk som grunnleggende prinsipper i designarbeidet. Han foretrekker å unngå trender og går heller for løsninger med mer permanent verdi. Han velger materialer, former og teknikker basert på et langsiktig perspektiv når det gjelder hvilken funksjon objektene hans skal ha for folk, og hvordan de skal tilpasses livene deres. Han arbeider sjelden med plast og nye materialer, men foretrekker heller å utforske potensialet og varmen til tradisjonelle materialer. Tre er en særlig favoritt, og Ascalon liker å tøye grensene for hva materialet kan gjøre, og dermed åpne opp for en ny dimensjon av estetikk og funksjonalitet.

Ascalons Preludia serie er hans første samarbeid med Carl Hansen & Søn – og selskapets første samarbeid med en amerikansk designer. Når det gjelder estetikk, funksjon og håndverk, illustrerer Preludia serien Ascalons evne til å være nyskapende med tradisjonelle materialer og samtidig tro mot samarbeidspartnerens veletablerte arv. Bordene og stolene kombinerer et rent, moderne uttrykk med omfattende tilpasningsmuligheter, og kan dermed dekke mange ulike brukerbehov. Serien utgjør en omfattende utvidelse av Carl Hansen & Søns portefølje til kontraktsmarkedet.

Ascalons pragmatisme, kreativitet og empati har vært med på å posisjonere designeren som en av de ledende amerikanske designstemmene i sin generasjon. Han har stilt ut arbeidene sine verden over – fra de globale designknutepunktene i Milano, Paris, London, Köln, Stockholm og New York, til Chicago, Los Angeles, Guangzhou og Moskva, der han i 2013 egenhendig ble invitert til å representere amerikansk design med en installasjon ved Moscow Design Week. 

Produkter i samme serie